Zdroj: Newsgate / 1. 11. 2023
Příběh Správnýho krámu se začal psát krátce před covidem, kdy manželé Mirek a Jana otevřeli kamenný obchod se 100% přírodní českou a slovenskou kosmetikou. Postupem času sortiment rozšířili také o lahůdky a delikatesy, které jim pomohli přivést další zákazníky a rozšířit tak záběr na trhu. V žádném případě se ale nezměnil fakt, že se specializují výhradně na lokální produkci.
Jaké další produkty, kromě zmíněné kosmetiky, nabízíte?
Mimo přírodní kosmetiku u nás najdete také vynikající jídlo a pití. Od vína přes kombuchu až po luxusní paštiky, poctivou čokoládu a další speciality, které vyrábí malí čeští či slovenští výrobci.
Jaké značky zastupujete? A podle jakých kritérií je vybíráte?
Dnes máme v portfoliu již více než padesát různých značek. Kritéria pro výběr jsou relativně jednoduchá. Prvním důležitým bodem, co musí značka splňovat je funkční a líbivý design, protože zákazník v první řadě nakupuje očima. Druhým zásadním bodem je samozřejmě kvalita obsahu. Extrémně dbáme na to, aby produkty neobsahovaly žádnou zbytečnou chemii, éčka, konzervanty a další látky, kterým se vyhýbáme. Posledním kritériem je i jistá originalita a zajímavost. Snažíme se kombinovat produkty tak, abychom měli od všeho něco a ideálně vždy to nejlepší, co lze na trhu najít.
V čem je Správnej krám jedinečný?
Troufnu si říci, že dnes jsme určitě obchod s nejširší nabídkou české a slovenské přírodní kosmetiky. To určitě žádná naše konkurence v takovém rozsahu nenabízí. Celkově jsme přesvědčení o tom, že na trhu neexistuje obchod, který by nabízel mix české a slovenské produkce v takové míře, jako právě Správnej krám. Samozřejmě existuje mnoho podobně zaměřených obchodů, ale žádný z nich nenabízí pouze lokální produkci.
Kromě e-shopu máte i kamenný obchod ve Vršovicích. Nakupují lidé více online nebo raději osobně v obchodě?
V tuto chvíli máme určitě více zákazníků v kamenném obchodě. Víme, že naše produkty si zákazníci chtějí před nákupem osahat, ovonět, vidět je naživo… Online prostředí je navíc specifické a vyžaduje spoustu jiných znalostí, které se postupně učíme a e-shop stále rozvíjíme. Věříme, že se časem počet zákazníků vyrovná a náš e-shop více poroste.
Jaké jsou vaše další plány?
Naše plány jsou poměrně jednoduché. Rozšiřovat sortiment, protože máme na našem seznamu produkty a značky, které bychom zákazníkům rádi nabídli, ale ještě nepřišla ta správná doba. Postupně pracovat na e-shopu, abychom jej dostali do povědomí širšímu publiku, a aby si pod názvem Správnej krám představili obchod, ve kterém najdou tu nejlepší kosmetiku z českého a slovenského trhu.
Blíží se Vánoce. Dal byste nám tip, co u vás pořídit pro rodiče a prarodiče?
Pro tuto specifickou skupinu můžeme rozhodně doporučit dva produkty. Jednak tuhá mýdla či soli do koupele od Almara Soap, které vychází z receptur právě našich babiček a my víme, že to je jeden z nejčastějších dárků právě pro babičky či rodiče, kteří si mýdla a jejich rozmanité vůně spojují s dětstvím. A z delikates jsou to například domácí paštiky či džemy. I v tomto případě jim to nostalgicky připomene mládí, kdy se tyhle produkty dělali po domácku a poctivě.
A co pro pro partnery či partnerky?
Partnerky i partneři určitě ocení kvalitní vína od českých mikrovinařů nebo likéry krkonošské značky Likr. Velmi častým dárkem jsou přírodní svíčky od Svíčkuj a samozřejmě také kosmetika. Univerzální produkty na čištění pleti, přírodní parfémy apod. určitě ocení pod stromečkem každá žena. A nerad bych zapomněl také na čokoládu. Přestože jsou Vánoce sezónou cukroví, kvalitní ručně vyráběná čokoláda v krásném obalu také udělá radost. Upřímně si ale myslím, že z našeho sortimentu si opravdu vybere každý.
Co bylo hitem loňských Vánoc? A jaký je trend těch letošních?
Hitem loňských Vánoc byla určitě Kapří paštika z Farmy Poříčí a upřímně si myslím, že to tak zůstane i v letošním roce. Kapr je rozhodně jeden z vánočních symbolů, takže jsem přesvědčený, že tomu tak bude i letos. V módě pro letošní rok zcela jistě budou různé limitované kolekce, a to ať už svíček Svíčkuj, mýdel Almara Soap nebo již tradičně ořechová másla od Lifelike, ochucené medy z Včelařství medovina a lahůdky.
Co byste doporučil jako firemní dárky?
U firem se snažíme doporučovat co nejvíce „univerzální“ věci, které obdarovaný opravdu využije a budou pro něj hodnotné. Stálicí v nabídce jsou vína, kterými nepohrdne prakticky nikdo a kombinace paštik, trhaných mas, medu a čokolády. Z kosmetiky můžeme doporučit opět tuhá mýdla a vůně do interiéru či do vozidla auta. Balíčky pro dámy můžeme doplnit třeba o pleťovou vodu, balzám na rty apod.
Už lidé nakupují na Vánoce?
Rádi bychom řekli že ano, ale trend, který sledujeme poslední roky je takový, že lidé nakupují čím dál později. Pochopitelně se najdou jednotky zákazníků, kteří přijdou pro dárky v polovině listopadu, ale drtivá většina nakupuje v posledních dvou týdnech před Štědrým dnem. Pravdou je, že část z nich se k nám chodí v listopadu podívat, poradit se a pro dárky reálně přijdou až před Vánocemi.
Hrozí, že bude před Vánocemi nějaké zboží vyprodáno?
To určitě hrozí. Prodáváme výrobky malých rodinných firem a značek, a tak se může stát, že v daný rok bude vyšší poptávka, než daná značka vyrobí. Pro malé značky, obzvlášť v začátcích, bývá složité odhadnout, kolik čeho připravit, aby bylo dost pro prodej a zároveň, aby se toho nemuselo příliš mnoho vyhazovat. Každoročně se nám to děje například s přírodními tuhými mýdly, které jsou pravidelně jedním z nejvíce prodávaných artiklů. Jelikož zrání mýdel, než mohou jít do prodeje, trvá cca 2-3 měsíce, může se stát, že výrobce vyrobí některých vůní méně, než kolik by reálně prodal.
Comentarios